65% Latvijas iedzīvotāju veido finanšu uzkrājumus
foto;https://www.legalraasta.com/

Kantar 2024. gada nogalē veiktā aptauja par iedzīvotāju uzkrājumiem un kredītiem rāda, ka lielākajai daļai iedzīvotāju vecumā 18-74 gadi bija kāds uzkrājums (65%), bet aptuveni katrs piektais iedzīvotājs (23%) pēdējo 12 mēnešu laikā noformējis kādu aizdevumu vai kredītu

Visbiežāk iedzīvotāji izvēlas veidot uzkrājumu bankā (algas kontā, krājkontā) (43%). Nākamie divi populārākie uzkrājumu veidi ir uzkrājums skaidrā naudā mājās (23%) un finanšu ieguldījumi 3. pensiju līmenī (19%). Finanšu ieguldījumu vērtspapīros un akcijās biežāk veic vīrieši (13%), vadītāji, augstākā līmeņa speciālisti (15%), kā arī iedzīvotāji ar augstākiem ienākumiem – virs 1500 eiro mēnesī neto uz vienu cilvēku ģimenē, (24%). Savukārt ģimenes ar 2 un vairāk bērniem vecumā līdz 18 gadiem būtiski biežāk nekā iedzīvotāji kopumā izvēlas uzkrājošo dzīvības apdrošināšanu (21%).

Iedzīvotāji ar pamata un vidējo izglītību, Latgalē dzīvojošie, kā arī iedzīvotāji ar zemiem ienākumiem (līdz 500 eiro mēnesī neto uz vienu cilvēku ģimenē) būtiski biežāk norādījuši, ka neveido nekādus finanšu uzkrājumus.

Pēdējo 12 mēnešu laikā iedzīvotāji biežāk noformējuši dažādus patēriņa aizdevumus. Biežāk kredītus un aizdevumus nav noformējuši iedzīvotāji vecumā 55-74 gadi (84-88%).

Tie, kuriem jau ir pēdējo mēnešu laikā noformēts patēriņa kredīts, kredīts auto iegādei vai veikta sadzīves preču tehnikas iegāde uz nomaksu, biežāk ir atzinuši, ka plāno noformēt kādu aizdevumu vai kredītu arī tuvāko 6 mēnešu laikā (21-27%).

Kopumā absolūtais vairākums iedzīvotāju pagaidām neplāno tuvāko 6 mēnešu laikā noformēt kādu aizdevumu vai kredītu. Biežāk tie ir gados vecāki iedzīvotāji (65-74 gadi, attiecīgi 98%) un tie, kuri kā nodarbošanos norādījuši “pats sev darba devējs” (100%), un nestrādājošie iedzīvotāji vecumā 18-74 gadi (97%).

Biežāk tuvāko 6 mēnešu laikā aizdevumu vai kredītu ieplānojuši ņemt iedzīvotāji ar augstākiem personīgajiem ienākumiem (virs 1500 eiro mēnesī neto, attiecīgi 13%).

Par pētījumu

Pētījumu par uzkrājumiem un kredītiem Kantar veica 2024.gada nogalē laikā no 3. līdz 5. decembrim, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 800 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs Latvijas iedzīvotāju kopumam. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.

Par Kantar

Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.

Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar 30 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.

Kantar