
Transporta un loģistikas eksperti: Jūras transporta loma pārvadājumu un loģistikas procesos turpmākajos gados būtiski pieaugs "Covid–19 pandēmija, ģeopolitiskās svārstības un Krievijas īstenotais karš Ukrainā, kas nesis līdzi krasu inflācijas pieaugumu, radījis transporta un loģistikas nozarei virkni izaicinājumu, palielinot jūras transporta nozīmi gan globālajās loģistikas ķēdēs, gan pasažieru pārvadājumos. Paredzams, ka kuģniecības loma transporta nozarē turpinās pieaugt arī tuvākajos gados, jo palielinās pieprasījums pēc arvien ilgtspējīgākiem pārvadājumu veidiem, kā arī sauszemes transports kļūst arvien dārgāks, turklāt, piemēram, Eiropā vērojams liels profesionālo kravas autovadītāju deficīts," – 9. maijā Rīgā, tūrisma un transporta nozares konferencē "Stena Line Baltic Business Conference", uzsvēra nozares eksperti.
Konference pulcēja nozares profesionāļus un viedokļu līderus no Latvijas un Ziemeļeiropas, kuri konferences laikā dalījās labajā praksē un nākotnes redzējumā par kravu un pasažieru pārvadājumu biznesa ilgtermiņa attīstību Baltijas un Ziemeļeiropas reģionos. Esošo izaicinājumu kontekstā norisinājās diskusijas par ilgtspējīgiem, dabai draudzīgiem kravu un pasažieru pārvadājumu un infrastruktūras risinājumiem, kas ļautu nozares spēlētājiem pielāgoties gan klientu vajadzībām un paradumiem, gan ekonomiskās vides izmaiņām.
“Jūras transports rada 3,2% no pasaules oglekļa dioksīda (CO2) emisijām, tomēr, tas joprojām ir videi draudzīgākais un energoefektīvākais transporta veids, kura loma tuvākajos gados būtiski pieaugs gan pasažieru, gan kravu pārvadājumos. Vienlaikus arī kuģniecības nozares pārstāvjiem ir jāiet kopsolī ar laiku un jādomā ne tikai par to, kā padarīt savus pakalpojumus pieejamākus plašākam klientu lokam, bet arī par to, kā kļūt ilgtspējīgākiem, dabai un cilvēkiem draudzīgākiem. Digitalizācija, alternatīvu energoresursu izmantošana, tehniskie uzlabojumi un jaunas tehnoloģijas, kā arī ūdens transporta elektrifikācija ir virziens, kurā jāsoļo ikvienam nozares spēlētājam,” norāda “Stena Line” valdes priekšsēdētājs Niklass Martensons (Niclas Mårtensson). Vienlaikus viņš atzīmēja, ka, lai efektīvāk izmantotu jūras transporta potenciālu Baltijas reģionā, tuvākajos gados sevišķi būtiski ir attīstīt Baltijas jūras loģistikas un transporta koridoru.
Nozares viedokļu līderi konferences laikā bija vienisprātis, ka turpmāko transporta un loģistikas nozares attīstību noteiks tieši ilgtspēja, uzsverot, ka tai ir jākļūst par ikviena uzņēmuma biznesa stratēģijas pamatelementu. Vēlme un spēja pielāgoties augošajām ilgtspējas prasībām – emisiju un atkritumu samazināšana un neradīšana, neatjaunojamo dabas resursu aizstāšana energoieguvē ar alternatīviem risinājumiem un citas uz ilgtspēju vērstas aktivitātes prasīs lielākās investīcijas gan finanšu, gan intelektuālo resursu ziņā.
“Stena Line” jau kopš 1990. gada aktīvi strādā pie oglekļa pēdas mazināšanas un no 2030. gada kopējo CO2 emisiju apjomu esam plānojuši samazināt par 30%. Ņemot vērā, ka Starptautiskā Jūrniecības organizācija (SJO) izvirzījusi par mērķi līdz 2030. gadam samazināt nozares oglekļa dioksīda emisijas uz tonnjūdzi par 40%, savukārt līdz 2050. gadam – kopējo emisiju par 50%, esam spēruši lielu soli un rādām priekšzīmi daudziem. Tāpat, domājot par zaļo enerģiju mūsu flotei, esam iegādājušies metanola ražotni Zviedrijā, kas jau 2025. gadā nodrošinās mūsu prāmjus ar alternatīvu degvielu,” konferencē atklāja “Stena Line” priekšsēdētājs Niklass Martensons, uzsverot, ka uzņēmums ilgstoši un plānveidīgi īsteno virkni aktivitāšu klimatneitralitātes sasniegšanai.
Konferencē ar vērtīgām atziņām, prezentācijām un diskusijām piedalījās vairāk nekā 10 eksperti no transporta un tūrisma nozares. Starp tiem – Zviedrijas vēstniece Latvijā Kārina Hēglunde (H.E. Karin Hoglund), “Stena Line” valdes priekšsēdētājs Niklass Martensons (Niclas Mårtensson), “Stena Line” komercdirektore Elizabete Lonne (Elisabeth Lönne), “Stena Line” ilgtspējas vadītāja Marija Tornvalla (Maria Tornvall), Baltijas ostu organizācijas ģenerālsekretārs Bogdans Oldakovskis (Bogdan Ołdakowski), Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors Kaspars Rožkalns un daudzi citi.
Par “Stena Line”
"Stena Line" ir viens no vadošajiem prāmju uzņēmumiem Eiropā ar 39 kuģiem un 18 maršrutiem Ziemeļeiropā, kas katru gadu nodrošina 27 000 reisus. "Stena Line" ir svarīga Eiropas loģistikas tīkla sastāvdaļa: uzņēmums izstrādā jaunus kombinēto pārvadājumu kravas risinājumus, apvienojot pārvadājumus pa dzelzceļu, sauszemes ceļiem un jūru. Ar tās apjomīgajiem pasažieru pārvadājumiem Eiropā, "Stena Line" ir arī nozīmīga loma tūrisma jomā. Šis ir ģimenes uzņēmums, kas tika dibināts 1962. gadā. Tās galvenais birojs atrodas Gēteborgā. "Stena Line" ir 5900 darbinieku un tās gada apgrozījums ir 17.6 miljardi Zviedrijas kronu.
www.stenaline.com
"Stena Line"