57% mazumtirdzniecības pārdošana Eiropā galvenokārt notiek online tirdzniecības platformās
foto;Social media marketing business concept

Notikusi patērētāju prioritāšu maiņa iepērkoties – iedzīvotāji vēlas ērti iepirkties vienuviet no dažādiem piegādātājiem. Arī e-tirdzniecības platformas gigants „PHG Group", kas Latvijā pazīstams ar nosaukumu „220.lv", novērtējot būtisku pieprasījuma pieaugumu, šovasar paplašināja darbību ne vien Baltijas valstīs, bet arī Somijā. Par to, kā Somijas tirgus atšķiras no Baltijas tirgus un kādas tirgus tendences iezīmējušās pēdējos gados, plašāk tiks diskutēts vienā no nozīmīgākajiem Baltijas valstu e- komercijas pasākumiem "Ecomexpo'23", kas norisināsies šā gada 5. oktobrī, Viļņā.

„PHH Group“ pārstāvis „220.lv“ Marketplace Pārdošanas vadītājs Kārlis Ozols atklāj, ka pat 57% mazumtirdzniecības pārdošanas Eiropā notiek online tirdzniecības platformās. Šādas tirdzniecības platformas atšķiras ar to, ka tajās ir vairāk nekā viens pārdevējs – to var būt simtiem vai pat tūkstošiem. Šobrīd pasaulē e- tirdzniecības platformu, kas darbojas starptautiskā mērogā, skaits sasniedz vairāk nekā 400. Iespējams, vispazīstamākās tirdzniecības platformas ir „Amazon“, „Ebay“, „Booking“ u.c.

Patērētāju paradumi mainās – kļūst prasīgāki un mazāk lojāli

Arvien vairāk pircēju izvēlas tirdzniecības platformu, nevis ierasto e-veikalu. „Tirdzniecības platformās patērētāji vienuviet atrod milzīgu sortimentu, var izvēlēties sev izdevīgāko cenu vai piegādes laiku. Piemēram, tirdzniecības platformā "PHH Group" (Latvijā pazīstams kā "220.lv", Lietuvā "Pigu.lt", Igaunijā "Kaup24.ee" un Somijā "Hobbyhall.fi") ir aptuveni 3 milj. preču - tādu klāstu nevar piedāvāt neviens e-veikals.

K. Ozols atklāj, ka pircēji kļūst arvien prasīgāki pret klientu apkalpošanu, preču piegādi utt. - tāpēc mazie un vidējie komersanti arvien biežāk izvēlas tirgoties dažādās tirdzniecības vietās, kur par šīm patērētāju vajadzībām profesionāli parūpējas. "Piemēram, „PHH Group“ piedāvā ne tikai vietējos klientu apkalpošanas centrus, bet arī pakalpojumu "Fulfillment by 220", kad pārdevēju preces tiek glabātas mūsu noliktavās, kur tās tiek atlasītas, iepakotas un nosūtītas gala lietotājam."

Kā vēl vienu izaicinājumu K. Ozols izceļ patērētāju lojalitāti. „Lojalitāte samazinās, nepārtraukti jāmeklē jauni veidi, kā piesaistīt potenciālos pircējus un mudināt tos atgriezties. „Pigu.lt ir apmeklētākā e-tirdzniecības vietne visās Baltijas valstīs, 220.lv ir populārākā Latvijā, Kaup24.ee ir otrā apmeklētākā Igaunijā. Lai sasniegtu šādus rezultātus, ir nepieciešamas milzīgas investīcijas dažādos mārketinga instrumentos, daudzu gadu pieredze un ilgs darbs. Daudzi pārdevēji to nevar izdarīt ierobežotu izmaksu vai laika ierobežojumu dēļ. Tāpēc tirdzniecības platformas kļūst par vienu no pievilcīgākajiem veidiem, kā tirgotājiem ar minimālām izmaksām pārdot savu sortimentu dažādos tirgos.“

Tirdzniecības platformas iegulda tirgotāju panākumos: augstas klases IT risinājumos un servisā vietējās valodās

„Tirdzniecības platformās visam jādarbojas nevainojami – gan tirgotājam, gan gala lietotājam. Šeit pastāvīgi tiek investēts dārgos IT risinājumos, lai platformu pielāgotu dažādiem tirgotājiem. Tiek izveidotas arī integrācijas ar noliktavām, loģistiku, finanšu partneriem utt.,” stāsta „PHH Group“ pārstāvis.

Tiesa, ar to nepietiek, lai nodrošinātu platformas darbību. Kā norāda K. Ozols, klientu apkalpošana vietējās valodās ir viena no būtiskām patērētāju vajadzībām. Tāpat „PHH group“ tirdzniecības platforma pēc katra pasūtījuma veic tūlītējas klientu aptaujas vietējā valodā un vairākas reizes gadā veic plašu padziļinātu izpēti.

Tirdzniecības platformas priekšrocības ir redzamas ne tikai no pārdevēja, bet arī no pircēja perspektīvas. "PHH Group" vadītājs stāsta, ka lielu uzmanību pievērš arī sortimenta kvalitātes nodrošināšanai, jo pārdevējiem ir jāatbilst noteiktiem standartiem un prasībām – tiek konsekventi uzraudzīts, kādi komersanti un kādu sortimentu tirgo, kādas ir pircēju atsauksmes par viņu precēm utt. “Nodrošināt 4 tūkstošu pārdevēju kvalitatīvu sortimentu un apkalpošanu, cik tas šobrīd ir visā „PHH group“, ir izaicinājums, kas prasa lielas izmaksas un nepārtrauktu pilnveidošanos”, apgalvo K. Ozols.

Lai paplašinātos jaunā tirgū, vienkāršākais veids ir tirdzniecības platforma

"PHH Group" šobrīd veiksmīgi pārvalda tirdzniecības platformu ne tikai Baltijas valstīs, bet šovasar ar nosaukumu "Hobbyhall.fi" sāka darboties arī Somijā, lai varētu piedāvāt visiem Baltijas valstu tirgotājiem vēl vienu tirgu sava sortimenta realizācijai. “Šobrīd e- veikalam vai fiziskajam uzņēmumam, kas vēlas paplašināties citos tirgos, tirdzniecības platforma ir viens no vienkāršākajiem veidiem, kā to izdarīt. Šādā veidā bez lielām izmaksām var ērti pārbaudīt sava sortimenta aktualitāti citā tirgū un iepazīstināt ar savu produkciju,” norāda K. Ozols.

Izvēloties patstāvīgu ceļu, lai paplašinātos citos tirgos, pēc „PHH group“ pārstāvja teiktā, nākas saskarties ar konkrētai valstij raksturīgiem izaicinājumiem: tirgus regulējumu, patērētāju paradumiem u.c. Tirdzniecības platformām, tādām kā „PHH group“, izvēlētajos tirgos ir vietējie biroji un darbinieki, kas palīdz pārvarēt iepriekšminētos izaicinājumus. „Pieturamies pie nostājas „Think global, act local“ – neviens nepārzina vietējās tirdzniecības nianses labāk par vietējiem iedzīvotājiem. Šo iemeslu dēļ esam multikulturāla grupa, piemēram, tirdzniecības platformas pārdošanas komandā strādā lietuvieši, latvieši, igauņi, somi, poļi,» atklāj K. Ozols.

Somijas patērētāju paradumi kardināli atšķiras no Baltijas valstīm

„PHH Group“ tirdzniecības platformas pārdošanas vadītājs stāsta, ka katrā tirgū ir raksturīgi noteikti patērētāju paradumi. Pēc darbības uzsākšanas Somijā, atklājās milzīgas atšķirības salīdzinājumā ar Baltijas valstīm. Piemēram, Somijā (lielas teritorijas dēļ) ir pieņemams garāks piegādes laiks, salīdzinot ar Baltijas valstīm, kur iedzīvotājiem piegāde nākamajā dienā kļūst par tirgus standartu. „Somijā preču piegādes cenas ir krietni augstākas nekā Baltijas valstīs, atkal lielas teritorijas dēļ. Kā arī šīs valsts iedzīvotāju vidējais iepirkumu grozs ir par aptuveni 65 procentiem lielāks nekā Baltijas valstīs. Viņi izvēlas kvalitatīvas, "premium" segmenta dārgākas preces. Savukārt viņi ir ārkārtīgi prasīgi pret preču aprakstiem, tāpēc tiem, kuri vēlas veiksmīgi tirgot Somijā, detalizēti jānorāda visi preces parametri”, apgalvo K. Ozols.

Tiem, kuri vēlas tirgoties tirdzniecības platformās – seminārus un prezentācijas vada starptautisku zīmolu pārstāvji

Rezumējot, pētījumi liecina, ka tirdzniecības platformu popularitāte turpinās strauji augt. Pieaug ne tikai patērētāju diktēts pieprasījums, bet arī e-komercijas komersantu skaits, kas vēlas tirgoties tirdzniecības platformās vai pārbaudīt pieprasījumu pēc sava sortimenta citos tirgos. Šo iemeslu dēļ vissvarīgākajā Baltijas valstu e-komercijas konferencē un izstādē "Ecomexpo'23", kas 5. oktobrī notiks Viļņā, tādu tirdzniecības platformu kā "pigu.lt", "Allegro" pārstāvji vadīs praktiskus seminārus ikvienam, kurš vēlas tirgoties tirdzniecības platformās, un konferencē, dažādās zālēs paziņojumus lasīs „Zalando“, „Amazon“ u.c. tirdzniecības platformu pārstāvji.

Pasākumā būs arī liela izstāde, kas pulcēs visus, kas interesējas par jaunākajiem risinājumiem un iespējām e-komercijā un cenšas veidot nozīmīgas attiecības ar citiem e-tirdzniecības uzņēmumiem. Izstādē piedalīsies vairāk nekā 50 dalībnieku ar stendiem, tostarp dažādu tirdzniecības platformu pārstāvji un citi uzņēmumi, kas piedāvā dažādus risinājumus e-komersantiem (finanšu maksājumi, loģistika, noliktavas, reklāma, 3PL, lokalizācija, tulkošana, iepakošana, programmatūras izstrādes uzņēmumi u.c.). Visus dalībniekus var redzēt ŠEIT. (www.ecomexpo.eu/#expo).

„Aicinām e. komersantus ierasties uz nozīmīgāko gada e. komercpasākumu Viļņā, 5.oktobrī, kur tiekas visa e. komercijas biedrība, un tos, kuri nevar ierasties, aicinām iegādāties biļetes tiešsaistē un skatīties pasākumu internetā,“ aicina "PHH Group" nozīmīgu klientu Baltijas valstīm vadītāja Daļa Čiutaite-Antanaite.

Vairāk informācijas par pasākumu un biļešu iegādi www.ecomexpo.eu

MRS grupa