ITIL®4 metodoloģija: efektīvs risinājums IT pakalpojumu pārvaldībā un pilnveidē

Otrdien, 3. oktobrī, norisinājās Baltijas Datoru Akadēmijas (BDA) organizētais bezmaksas vebinārs "Attīstība IT pakalpojumu pārvaldībā ar ITIL®4". Tā ietvaros BDA pasniedzēji un vadošie ITIL® profesionāļi Āris Dzērvāns un Armīns Martinsons stāstīja par pasaulē populārās informāciju tehnoloģiju (IT) metodoloģijas būtību, tās pamatprincipiem, kā arī runāja par aktuālajām mācību iespējām BDA, tā ikvienam sniedzot iespēju kļūt par sertificētu ITIL®4 profesionāli.

Visa pamatā – fokusēšanās uz vērtību

ITIL® pirmssākumi ir meklējami Anglijā – 80-tajos gados. Mūsdienās šī ir viena no populārākajām un plašāk pielietotajām IT metodoloģijām pasaulē, ko izmanto vairāk nekā 2 miljoni profesionāļu. Jaunākais šīs metodoloģijas ietvars jeb ITIL®4 tika radīts 2018. gadā, kad aktuāls kļuva jautājums par mākslīgā intelekta risinājumiem un mākoņpakalpojumu sniegtajām iespējām.

ITIL®4 izmantošana sniedz vairākas būtiskas priekšrocības. Piemēram, tiek paaugstināta pakalpojuma sniegšanas kvalitāte, veicināta klientu un darbinieku apmierinātība, kā arī uzņēmuma resursi tiek izmantoti lietderīgi, samazinot izmaksas.

Principā ITIL®4 ietver vadlīnijas, kas ļauj uzņēmumiem pēc iespējas efektīvāk vadīt un pārvaldīt IT pakalpojumus, lietderīgi izmantojot mūsdienu tehnoloģiju sniegtās iespējas un priekšrocības. Vadlīnijās ir ietverta informācija par to, kā pakalpojuma sniedzējam sadarboties ar savu klientu un pārējām iesaistītajām pusēm. Ja agrāk ITIL® primārais mērķis bija uzlabot IT infrastruktūru, tad šobrīd tā jau ir kļuvusi par visaptverošu sistēmu, kuras centrā ir klients, viņa vēlmes, vajadzības un gaidas. Svarīgi, ka sniegtajiem pakalpojumiem ir jābūt pielāgotiem šī brīža klienta vajadzībām, un visa pamatā ir vērtība, kas ir nozīmīga konkrētajam uzņēmumam.

Āris Dzērvāns, pasniedzējs BDA, vadošais ITIL®4 profesionālis un stratēģiskais līderis: “Pielietojot ITIL®4 ietvaru, ir svarīgi zināt un atpazīt visas iesaistītas puses, kā ar tām veidot ilgtspējīgas attiecības, kā radīt tādu pievienoto vērtību, kas ir būtiska pakalpojuma saņēmējam jeb gala patērētājam. Piemēram, mēs, kā IT jomas profesionāļi, varam palīdzēt klientam iegādāties biznesa vajadzībām un mērķiem piemērotākos datorus vai nepieciešamās licences, tā samazinot uzņēmuma kopējās izmaksas vai kādus specifiskus riskus.”

Tomēr jāņem vērā, ka vērtība ir laikā mainīga. Ja sākotnēji, piemēram, fokuss bija uz izmaksu samazināšanu, tad, iespējams, šobrīd prioritāte ir drošība, tāpēc ir būtiski pielāgoties konkrētā klienta vēlmēm un vajadzībām.

Kopskaitā ITIL® ietver 34 labās prakses paraugus. Šīs metodoloģijas pārzinātājiem ir jāizvēlas tās, kas ir atbilstīgas konkrētajam uzņēmumam. ITIL® stūrakmens ir nepārtraukta pilnveide, lai vienmēr būtu lietas kursā par vērtību, kas klientam ir aktuāla tieši šajā brīdī, nevis pagātnē vai nākotnē.

Lai atbalstītu visaptverošo pieeju pakalpojumu pārvaldībai, ITIL® metodoloģijā ir definētas 4 dimensijas jeb aspekti, par kuriem vienmēr ir jāpadomā, veicot visas darbības. Minētās dimensijas ir:

  • organizācijas un cilvēki;

  • informācija un tehnoloģijas;

  • partneri un piegādātāji;

  • vērtības plūsmas un procesi.

Šīs metodoloģijas galvenie pamatprincipi ietver nepārtrauktu sadarbību un caurspīdīgumu it visos procesos. Optimizēšanu un automatizēšanu, iteraktīvu pieeju, ieviešot vienkāršus, bet praktiskus risinājumus.

Mācību iespējas – plašas un daudzveidīgas

Armīns Martinsons, BDA pasniedzējs un vadošais ITIL®4 profesionālis: “ITIL®4 ietver daudzveidīgas sertifikācijas iespējas. Pēc veiksmīgi nokārtota gala pārbaudījuma, ir iespējams iegūt starptautiski atzītu sertifikātu, kas ir pieprasīts un augstu novērtēts darba tirgū. Tas viennozīmīgi ir būtisks ieguldījums savā profesionālajā izaugsmē, paverot jaunas karjeras iespējas”.

Lai sāktu savu karjeras ceļu ITIL®4 jomā, vispirms ir jāapgūst pamati jeb pamatkurss. Tās ir 3 dienu mācības, kuru ietvaros tiek sniegta informācija par to, kas ir šī metodoloģija, kā tā tiek veidota un kā to pielietojot, vislabāk organizēt savu darbu.

Kad ir apgūts pirmais, var fokusēties jau uz 2. jeb padziļināto līmeni. Atkarībā no izvēlētajām mācībām, ir iespējams apgūt stratēģisko plānošanu, mācīties veidot pakalpojuma piegādes ietvaru, veikt pakalpojumu piegādi, apgūt labāko prakšu pielietošanu un vēl daudz ko citu.

Tad, kad ir nokārtoti visi 2. līmeņa eksāmeni, ir iespēja kļūt par ITIL® ekspertu.

BDA ir iespējams apgūt šādas mācības:

Tomēr jāpatur prātā, ka visu sertifikātu derīguma termiņš ir 3 gadi, tādēļ, lai uzturētu sertifikāciju aktīvu un saglabātu savu konkurētspēju, ir regulāri jāatjauno savas zināšanas un prasmes par ITIL®4.

Vebināra ieraksts ir pieejams ŠEIT.

Baltijas Datoru Akadēmija