
2024. gada maijā 30 gadu jubileju atzīmē viena no pirmajām atjaunotajā Latvijā dibinātajām privātajām izglītības iestādēm "Patnis". Skola tika izveidota ar mērķi piedāvāt Latvijas iedzīvotājiem kvalitatīvu izglītību, kas izmanto alternatīvas, progresīvas mācību metodes, lielu uzmanību pievērš individuālajai skolēnu izaugsmei, kā arī atbalsta vienlīdzību un integrāciju. Sasniedzot 30 gadu slieksni, "Patnis" ir apņēmies ikdienas mācību procesā ievest jaunievedumu – "Phenomena-Based Learning" metodi.
“Patnis” 1994. gadā darbību sāka kā sākumskola ar vienu 1. un 2. klasi. Šobrīd privātās izglītības iestādes tīkls ir izaudzis līdz 10 skolām, tostarp, 5 bērnudārziem dažādos Latvijas novados, sākumskolai, vidusskolai, mūzikas un mākslu skolai un interešu izglītībai īpašajiem bērniem. “Patnī” mācās bērni no 1,5 gada līdz 20 gadu vecumam.
Trīsdesmit mācību gadu laikā “Patni” ir absolvējuši 1500 bērnudārzu audzēkņi, 500 9. klases un 100 vidusskolas audzēkņi. Skolās un bērnudārzos strādājuši vairāk nekā 700 skolotāji un darbinieki, skolu ir vadījuši 6 direktori. Vairāki no “Patņa” darbiniekiem paši ir turpinājuši attīstīt privātās izglītības ideju un dibinājuši skolas citos Latvijas reģionos. Šobrīd “Patnī” ik gadu mācās vidēji 800 skolēni, bet mācību procesu nodrošina 200 pedagogi un atbalsta personāls. Skolas dibinātāja un vadītāja Dr. Zane Ozola ir aktīva mentore, kura savu pieredzi nodot citiem Latvijas skolu direktoriem.
“Privātā izglītība, pateicoties spējai dinamiski pieņemt lēmumus, ir laba vide, kur ieviest, testēt un pielāgot Latvijai jaunas mācību metodes. Es saskatu, ka līdzās kvalitatīvai izglītībai un labiem mācību sasniegumiem un sekmēm tieši spēja aprobēt, reaģēt un pielāgot jaunās metodes praksē ir ieguldījums, kur privātā izglītība var strādāt rokrokā ar valsts sektoru un nodot jau pārbaudītas metodes tālākai izmantošanai. Es ceru, ka jau tuvākajā nākotnē šī sadarbība kļūs daudz efektīvāka un mēs apzināsimies, ka mums ir kopīgs mērķis – laba izglītības vide Latvijā,” uzsver pirmās privātās skolas “Patnis” dibinātāja un vadītāja Zane Ozola.
“Patnis” seko Latvijas valsts noteiktajām mācību programmām un standartiem, bet vienlaikus ievieš un testē pasaulē atzītas mācību metodes. Izglītības iestāde kļuva par pirmo skolu Latvijā, kas praksē ieviesa iekļaujošo pedagoģiju, ekoskolu programmu, kā arī skola bija viens no pionieriem STEAM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla un matemātika) mācību programmu īstenošanā, skolēnu individuālās attīstības kartes izmantošanā pedagoģiskajā procesā, kritiskās domāšanas un radošuma metožu izveidē un izmantošanā u.c.
Sākot jaunu desmitgadi, “Patnis” ir apņēmies mācību procesā vēl vairāk akcentēt zinātņu, tehnoloģiju un kritiskās domāšanas nozīmi, ieviešot progresīvu izglītības metodi, ko pasaulē pazīst kā “Phenomena-Based Learning”. Tā balstās uz praktiskiem eksperimentiem un ikdienas notikumu pētniecību, ļaujot labāk izprast dažādus konceptus un teorijas dabaszinātnēs un inženierzinātnēs un to, kā tos efektīvi un jēgpilni izmantot ikdienas dzīvē. Pasaules pedagoģijas praksē šī metode tiek uzskatīta par ārkārtīgi efektīvu paņēmienu, kā jauniešos veicināt tādas prasmes kā kritisko domāšanu, spēju risināt problēmas, attīstīt komunikācijas un sadarbības prasmes.
Arī organizējot jubilejas pasākumu, programmā bija iekļautas vairākas praktiskās un radošās darbnīcas, kuras ļāva bērniem un vecākiem vairāk uzzināt par fizikas un dabas parādībām neformālā veidā. Savukārt vidusskolas audzēkņi nodemonstrēja plašas zināšanas par mākslīgā intelekta izmantošanu izglītībā, diskutējot par šo aktuālo tēmu ar vienaudžiem. Mūzikas cienītāji varēja novērtēt “Kultūras Patņa” audzēkņu talantus, kurus bērni demonstrēja ar vokālā ansambļa un sitamo instrumentu kolektīva priekšnesumiem.
“Patni”