Latvijas iedzīvotājiem ēdiens līdzņemšanai kļuvis par ierastu izvēli – 31 % to iegādājas vismaz reizi nedēļā, liecina SIA "Reitan Convenience Latvia" (zīmols "Narvesen") aptauja*. Vienlaikus, pieaugot sabiedrības bažām par pārmērīgu cukura daudzumu ikdienas uzturā, aptauja atklāj, ka 58 % cilvēku veselīgas maltītes izvēlētos biežāk, ja tās būtu skaidri izceltas un viegli atrodamas, taču šobrīd daļa veselīgo alternatīvu pazūd kopējā sortimentā.
Tāpat kā citviet Eiropā, arī Latvijā sabiedrības veselības speciālisti brīdina par augsto pievienotā cukura patēriņu, kas raksturīgs līdzņemamajam ēdienam un ātrajām uzkodām. Lai gan garša joprojām ir svarīgākais faktors, izvēloties ēdienu līdzņemšanai, uz ko norāda 42 % iedzīvotāju, 71 % dažreiz domā arī par izvēlētā uztura veselīgumu. Tomēr praksē izvēli ierobežo nepietiekams piedāvājums vai grūtības atrast piemērotus produktus. To apstiprina arī fakts, ka 70 % aptaujāto ir saskārušies ar situāciju, kurā, meklējot veselīgāku variantu, tas nav bijis pieejams vai pamanāms.
Reaģējot uz šīm tendencēm, “Narvesen” sāk ieviest jaunu veselīgu produktu izvietošanas konceptu “Dobe”, kas paredz vienkopus tirdzniecības vietu centrālajās zonās izvietot ēdienus un uzkodas ar samazinātu cukura daudzumu, augstāku uzturvērtību, vairāk olbaltumvielu, kā arī bez palmu eļļas vai sarkanās gaļas. Koncepta mērķis ir palīdzēt cilvēkiem pieņemt apzinātākus uztura lēmumus brīžos, kad laiks ir ierobežots.
“Tirgotāji savā ziņā ir atbildīgi par izvēlēm, kuras izdara pircēji. Mēs apzināmies, ka cilvēku ikdiena ir dinamiska, un bieži vien “Narvesen” ir īsā pietura pa ceļam, kur iegādāties maltīti vai uzkodu līdzņemšanai. Mūsu uzdevums ir atvieglot izvēli un saīsināt laiku, kas klientam jāpavada, lasot sīko druku uz etiķetes un mēģinot saprast, kuri produkti atbilst viņu vajadzībām,” uzsver Ilze Dumceva, SIA “Reitan Convenience Latvia” Mārketinga un komunikācijas departamenta direktore.
Aptauja rāda, ka visbiežāk pircēji vēlas atrast produktus ar samazinātu cukura daudzumu (38 %) un augstu olbaltumvielu saturu (32 %). “Mūsu pienākums ir rūpēties, lai steigā pieņemti lēmumi neveicina negatīvas uztura tendences, bet gan palīdz veidot veselīgāku ikdienu,” piebilst Ilze Dumceva.
“Dobes” sortimentā ietilpst augļi, ogas, smūtiji un citas uzkodas, svaigi gatavotas sviestmaizes, vrapi, bagetes, salāti, gatavās maltītes, piena produkti ar un bez laktozes, augu izcelsmes ēdieni, kā arī produkti bez cukura, glutēna vai laktozes. Pieejami arī “Nutri-Score” marķējumi, kā arī sertificēta kafija un kakao.
Ilze Dumceva atgādina, ka līdztekus veselīgo produktu klāstam saglabājas arī līdzšinējās izvēles iespējas: “Iecienītie karstie ēdieni un našķi būs pieejami, taču tiem, kuri vēlas samazināt cukura daudzumu vai domāt par uzturvērtību, šobrīd ir daudz vieglāk to izdarīt bez liekām pūlēm.”
Jaunā koncepta “Dobe” stendi šobrīd izvietoti astoņās “Narvesen” tirdzniecības vietās Rīgā: Strēlnieku ielā 1, Miera ielā 2, Merķeļa ielā 2, Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā, slimnīcā “Gaiļezers”, autoostā un tirdzniecības centros “Origo” un “Akropole”. Nākamgad plānots šo konceptu paplašināt. Savukārt produkti ar “Dobes” marķējumu ir pieejami “Narvesen” tirdzniecības vietās visā Latvijā.
* Aptauju īstenojusi pētījumu kompānija “Norstat” 2025. gada novembrī, aptaujājot 1007 Latvijas iedzīvotājus 18–74 gadu vecumā.
Deepwhite